یاران عزیزوگرامی باسلام
متأسفانه اذیت وآزار ، توهین ، و تهمت به اقلیت های دینی وپیروان آن ، به صورت سازماندهی شده ، در روزنامه های دولتی ایران به امری بسیار عادی تبدیل شده است . همانطور که میدانید پیروان « دین یاری» که یک دین کاملا « کوردی» است در ایران اهل حق ودر عراق کاکه ای نامیده میشوند. البته در واقع براساس متون دینی ومستندات ، کتاب مقدس آنان (که پردیوری نامیده میشود)نام اصلی پیروان این دین« یارسان» است .یارسانی ها انسانهایی بسیار صلح دوست ومهربان بوده و با آنکه بزرگترین اقلیت دینی ایران ازنظر جمعیت می باشند (بیش از یک میلیون نفر) ،و دردوره های مختلف تاریخی وهمکنون نیز از حداقل حقوق شهروندی محروم بوده اند اما هیچگاه حرکت نسنجیده ای نکرده وبا حفظ اعتقادات وسنن خود، همیشه نظم وقانون حاکم را رعایت نموده اند.اما متأسفانه علاوه بر محرومیت های اجتماعی و ظلم مضاعف قومی ودینی، بارها شاهد حتک حرمت آنان در مطبوعات ویا خطبه های سخنرانی وموضعگیری های مسئولان دولتی بوده ایم.
در تازه ترین اقدام ، روزنامه ی دولتی فرهیختگان در مورخه سیزدهم مهرماه سال جاری برابر با پنجم اکتبر ، در مقاله ای تحت عنوان « درجستجوی عرفان راستین» پس از توهین ها وتهمت های ناروا، مردم اهل حق (یارسان) را« مرتد » نامیده و اعلام نموده که کلیه ی علمای اهل تسنن وشیعه حکم «ارتداد » اهل حق ها را صادر کرده اند.در بخشی دیگر از مقاله ، چنین القا می کند که اساسأ اهل حق قصد تفرقه انداختن بین اهل تشیع وتسنن را دارند.قسمت هایی از مقاله بدین شرح است:
«« فرقه اهل حق»»
فرقه اهل حق به دلیل اغراق و افراط در مورد حضرت علی به علیاللهی نیز مشهور شدهاند. هرچند خود این نام را قبول ندارند. با این حال این فرقه به دلیل برخی از اعتقادات افراطی از غلات به شمار میآید و از نظر فقهای اسلامی چه شیعی و سنی محكوم به ارتداد شدهاند. بیشتر پیروان اهل حق در مناطق غربی ایران و شرق عراق ساكن هستند و مهمترین علامت و مشخصه این فرقه سبیلهای بلند و پرپشت است كه روی لبها را كاملا میپوشاند. عبادتهای شرعی را لازم نمیدانند بنابراین این فرقه یك یا چند هفته را در محلی به نام جمعخانه یا جمخانه مراسم ذكر عبادی خود را با ذكر یا علی آغاز میكنند. این ذكر همراه با نواختن ضرب و تنبور و سایرآلات موسیقی اجرا میشود و سپس نوبت رقص و سماع میرسد. فرقه اهل حق معتقدند فرقه آنان در قرن دوم هجری پدید آمده و در قرن هفتم حیات یافته است. برخی زمان تأسیس این فرقه را قرن چهارم هجری میدانند و موسس آن را شخصی به نام مباركشاه كه به شاهنشین ملقب بوده، معرفی میكنند.
فرقه اهل حق به دلیل اغراق و افراط در مورد حضرت علی به علیاللهی نیز مشهور شدهاند. هرچند خود این نام را قبول ندارند. با این حال این فرقه به دلیل برخی از اعتقادات افراطی از غلات به شمار میآید و از نظر فقهای اسلامی چه شیعی و سنی محكوم به ارتداد شدهاند. بیشتر پیروان اهل حق در مناطق غربی ایران و شرق عراق ساكن هستند و مهمترین علامت و مشخصه این فرقه سبیلهای بلند و پرپشت است كه روی لبها را كاملا میپوشاند. عبادتهای شرعی را لازم نمیدانند بنابراین این فرقه یك یا چند هفته را در محلی به نام جمعخانه یا جمخانه مراسم ذكر عبادی خود را با ذكر یا علی آغاز میكنند. این ذكر همراه با نواختن ضرب و تنبور و سایرآلات موسیقی اجرا میشود و سپس نوبت رقص و سماع میرسد. فرقه اهل حق معتقدند فرقه آنان در قرن دوم هجری پدید آمده و در قرن هفتم حیات یافته است. برخی زمان تأسیس این فرقه را قرن چهارم هجری میدانند و موسس آن را شخصی به نام مباركشاه كه به شاهنشین ملقب بوده، معرفی میكنند.
در قسمتی دیگر از مقاله در توصیف فرقه گرایی چنین می نویسد:
«« فرقهگرایی و انحرافات مذهبی در ایران سابقه دیرینهای دارد. نگاهی به تاریخ معاصر ایران، نشان میدهد جامعه ایران همواره از ناحیه فرقههای مذهبی مانند بابیگری، عرفان كاذب و تصوف یا صوفیگری مورد تهدید قرار گرفته است. با شكلگیری نظام جمهوری اسلامی كه براساس آموزههای دینی استقرار یافته است این تهدید افزایش یافته و همچنان ادامه دارد چراكه فرقههای منحرف مذهبی و سیاسی با استفاده از فرصت به وجود آمده پس از پیروزی انقلاب با ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی بخشی از جامعه ایران را در مقابل هم قرار داده كه نظام برای مقابله با این تهدیدها هزینههای زیادی پرداخته است»»
این موضوع نه فقط از حیث توهین وافتراء ، بلکه از حیث امنیت اجتماعی برای مردم یارسان بسیار خطرناک می باشد زیرا بیم آن می رود که با انتشارچنین مطالبی نه تنها عرصه زندگی را بریارسانیان تنگ کنند بلکه زمینه های لازم را نیز برای فشار های عقیدتی ونهایتأ حذف فیزیکی آنان بوجود آورند و اهل حق های ایران(یارسانی ها) را نیز به سرنوشت « بهایی ها» دچارنمایند.
جای بسی تأسف وتأثراست که ازطرفی مردم اهل حق نه تنها هیچ نماینده ای در مجلس وپارلمان ایران ندارند وازطرفی دیگرنیز « دین یاری» در قانون اساسی به رسمیت شناخته نشده است ، ازطرف دیگر آنها را مجبور می کنند که خود را« شیعه اثنی عشری »معرفی بنمایند، تا از امکان تحصیل وزندگی برخوردارشوند که این خود نیز ظلمی بس عظیم است .یعنی مجبورکردن یک ملیت ویک قوم به تظاهر ، دروغ وزندگی کردن با هویت جعلی.
متأسفانه یکی از هموطنان ایرانی به نام « ایرج احمدی» دراقدامی شتابزده با ارسال جوابیه ای ،که در روزنامه فرهیختگان تاریخ هیجدهم مهرماه برابر با دهم اکتبرچاپ شده است ، با آوردن آیات واحادیث فراوان از «قرآن» و متون اسلامی ، نه تنها سعی در اثبات مسلمان بودن « اهل حق»ها نموده است بلکه صراحتأ در مقاله خود به دروغ اعلام نموده که « مردم اهل حق هیچگونه مشکلی در ایران نداشته وندارند و از کلیه حقوق برابر با سایر شهروندان ایران برخوردارند». این درحالیست که من به عنوان شاهد میتوانم شهادت بدهم که بلافاصله بعداز ازانقلاب 1357 حداقل پنج نفر از اعضای خانواده ام به دلیل «اهل حق بودن»وعدم شرکت در کلاس عقیدتی سیاسی دین اسلام ، از شغل معلمی اخراج و به حبس ومجازات های بالاتر محکوم شده اند.من متعجبم در حالی که مسئله « تقیه»(یادروغ مصلحت آمیزدینی) در دین یاری وجود ندارد، چرا آقای احمدی به این صورت از مردم اهل حق به بدترین صورت دفاع کرده است .آقای احمدی حداقل میتوانستند به اصل 23 قانون اساسی اشاره کنند که تفتیش عقاید وتوهین به سایر ادیان را ممنوع کرده است. آیا معیار حق یا ناحق بودن مسلمان بودن واعتقاد به اسلام است؟ آیا همه ی باورها و ادیان در صورت مطابقت ودرج در متون شرع مقدس اسلام رسمیت وحقانیت می یابند.آیا اینکه مردم اهل حق(یارسانی ها) دارای یک دین مستقل ،کتاب مقدس مستقل و فرهنگ وسنت مخصوص خود هستند ، نقض کننده سایر باورهای دینی است؟؟.دین یاری به همه ی ادیان وباورها احترام می گذارد وتوهین به هیچکس را روا نمی دارد .
لذا با توجه به ادامه انتشار چنین مقالاتی در رسانه های دولتی ایران ، بسیار ضروری به نظر می رسد که همه ی مردم یارسان به هرنحوی که برایشان مقدور است اعتراض خود را نسبت به این اقدام بی شرمانه روزنامه دولتی ، اعلام نمایند.ازهمه ی فعالان حقوق بشر، احزاب وسازمانهای انساندوستانه وعلی الخصوص از دو سازمان یارسانی « یاریکورد» و«جنبش دمکراتیک یارسان» انتظار می رود که با آگاهی ، درایت و دوراندیشی ندای مردم مظلوم جامعه یارسان را به گوش نهادهای بین المللی برسانند. اینجانب نیز به نوبه خود آمادگی خویش را برای جوابگویی وهر گونه همکاری با افراد ونهاد ها وسازمانها ی مدافع حقوق بشردر این زمینه به زبان های کوردی ، فارسی، وانگلیسی اعلام می نمایم.
لینک روزنامه دولتی فرهیختگان در اینترنت به شرح زیر می باشد
با تشکر سیدفریدون حسینی نروژ
نوزدهم مهرماه 1390 برابر با یازدهم اکتبر دوهزارویازدهseyedfereidoun@hotmail.com
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر